Serdecznie zapraszamy do oglądania wystawy „Ewa Harsdorf. Twórczość”
Gmach Główny
ul. Jagiellońska 56
Nowy Sącz
Wystawa czynna od 11 października 2019 r. do 12 marca 2020 r.
Autorka wystawy
Lidia Walczyk
Współpraca
Anna Florek
Edyta Ross-Pazdyk
Józef Walczyk
Muzeum składa podziękowania Nowosądeckiej Małej Galerii, Galerii Sztuki Współczesnej BWA Sokół w Nowym Sączu, Sądeckiej Bibliotece Publicznej im. Józefa Szujskiego w Nowym Sączu, Parafii św. Małgorzaty w Nowym Sączu oraz osobom prywatnym, które wypożyczyły na wystawę prace Ewy Harsdorf.
Ewa Harsdorf (1910-1999)
W 1920 roku uciekając przed wojną rodzina Harsdorfów opuściła Zieloną koło Kamieńca Podolskiego i przyjechała do Nowego Sącza. Tam Ewa ukończyła Humanistyczne Gimnazjum Żeńskie w Nowym Sączu, gdzie rysunku uczył ją Bolesław Barbacki. W latach 1928-1933 studiowała grafikę w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie, a następnie od 1935 do 1937 r. kształciła się w Państwowym Instytucie Robót Ręcznych w Warszawie. Po ukończeniu studiów zamieszkała w Krakowie, gdzie do wybuchu II wojny światowej pracowała jako nauczycielka rysunku w tamtejszych szkołach. Następnie wróciła do Nowego Sącza i wraz z całą rodziną zaangażowała się w działalność konspiracyjną, w wyniku której razem z ojcem i siostrą została aresztowana. W latach 1941-1944 pracowała w warsztatach kolejowych. Zainspirowana pracą robotników wykonała wówczas cykl grafik „Ludzie z warsztatów”, stworzonych w autorskiej technice fotorytu. Po wojnie wróciła do pracy pedagogicznej ucząc w wielu sądeckich szkołach. W 1945 r. razem z kilkoma artystami założyła w Nowym Sączu oddział Związku Artystów Plastyków. Była także współzałożycielką nowosądeckiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Do 1976 r. jako instruktor artystyczny zaangażowana była w działalność Domu Kultury Kolejarza w Nowym Sączu. Podczas prowadzonych tam zajęć malarskich poznała Marię Wnęk i widząc jej niepowtarzalny styl oraz talent, została jej opiekunką. W dużym stopniu przyczyniła się do jej rozwoju artystycznego.
Ewa Harsdorf stosowała wiele technik artystycznych: akwarelę, grafikę, enkaustykę, olej, akryl i kolaż. Wykonywała również polichromie ścienne m.in. w kościołach w Nockowej koło Sędziszowa, Piwowarówce koło Piwnicznej oraz w Trzetrzewinie (we współpracy ze Zbigniewem Borowskim). Każda z technik pozwalała jej w inny sposób wyrażać swoją twórczość. Akwarelami malowała realistyczne pejzaże, scenki rodzajowe, widoki miast czy martwe natury. Techniką olejną wykonywała portrety stosując często uproszczenia, deformacje i śmiałe zestawienia barwne. Ważnym elementem jej twórczości są prace powstałe podczas podróży do Kanady w 1963 r. Swoje wrażenia utrwalała głównie za pomocą kolażu, używając samoprzylepnych papierów podkolorowanych akwarelą lub pastelem. Kolejnym krokiem na drodze przemian i doświadczeń artystycznych Ewy Harsdorf było stosowanie od lat 70. płatków szlakmetalu, a następnie folii aluminiowej i odblaskowej. W technice aluminiowego kolażu, która stała się jej znakiem rozpoznawczym, wykonała bardzo wiele prac: porterów, kompozycji abstrakcyjnych oraz obrazów o tematyce religijnej.
Edyta Ross-Pazdyk
Przykładowe prace Ewy Harsdorf