24 lutego w filii Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu – Muzeum Nikifora – odbył się wernisaż wystawy prac Nikifora ze zbiorów Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju. Jest to pierwsza ekspozycja tej kolekcji w muzeum artysty. Zaprezentowano na niej 45 prac z liczącego aktualnie 61 obrazów zbioru, który należy uznać za jedną z najcenniejszych, nie muzealnych kolekcji dzieł Nikifora w Polsce.
Wystawę otworzyli: wicedyrektor Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu Sławomir Czop, kustosz Muzeum Nikifora Zbigniew Wolanin oraz dyrektor Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju Tomasz Klimek. Gościem spotkania była także wieloletnia Dyrektor Centrum Julia Dudycz, która podziękowała wszystkim zaangażowanym za możliwość wystawienia prac w Muzeum.
– Obrazy te zostają po raz pierwszy zaprezentowane na wystawie obok znajdującego się na ekspozycji stałej muzeum warsztatu artystycznego Nikifora, z którego kilkadziesiąt lat wcześniej „wyszły”. Kolekcja krynicka, choć rzadko dotąd prezentowana, jest wśród znawców ceniona od dawna. Już w 1970 r. została opublikowana teka zawierająca 12 kolorowych reprodukcji obrazów z tej kolekcji z autorskim komentarzem znanego historyka sztuki Jerzego Madeyskiego – wyjaśnia kustosz Muzeum Nikifora Zbigniew Wolanin.
– Dzisiaj kolekcja Centrum Kultury może znakomicie służyć promocji Krynicy, tak jak prawdziwym „ambasadorem” uzdrowiska wśród ludzi sztuki na całym świecie stał się Nikifor Krynicki – podkreśla Zbigniew Wolanin.
Na wystawie nie brakuje konkretnych obiektów z samej Krynicy, zarówno uzdrowiskowych, jak i prywatnych krynickich willi. W kolekcji znalazł się nawet unikalny list proszalny. Bardzo cenną część zbioru stanowią małe obrazki przedstawiające kuchnie, zarówno wiejskie, jak i kuchnie w krynickich pensjonatach.
Wernisaż uświetnił muzyczny recital Alicji Boguckiej (skrzypce) z Krynickiej Orkiestry Zdrojowej im. Adama Wrońskiego oraz Eugenii Wieliczko (fortepian) z Zaporoskiej Filharmonii Obwodowej na Ukrainie.
Wystawę „Nikifor. Ze zbiorów Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju” będzie można oglądać do 21 maja 2023. r.
Fot. Piotr Droździk