Martin Dichtl (około 1639/40-1710), Martwa natura (Kury i mosiężne i miedziane naczynia), Norymberga lub Wiedeń, druga połowa XVII wieku
Efektowna martwa natura „kuchenna” z malowniczo ułożonymi, połyskującymi naczyniami, uznana została za pracę twórcy niemieckiego pochodzenia-Martina Dichtla, czynnego w Norymberdze a następnie w Wiedniu. Dichtl był autorem podobnych kameralnych kompozycji, zazwyczaj małoformatowych, ukazujących zakątki kuchni lub spiżarni (wraz z wyposażeniem), najczęściej jednak malował martwe natury – przeważnie złożone z miedzianych, mosiężnych lub cynowych naczyń, zgrupowanych razem i tworzących rozmaite układy. Malarz zręcznie dopasowywał do siebie naczynia, wykorzystując ich różne formy i kształty, a jednocześnie, oddając połyskliwość lśniących przedmiotów, za pomocą ciepłych tonacji wydobywał ich niezwykłość i tajemniczość. Dzięki tym zabiegom, „mieszczańskie” martwe natury Dichtla wyróżniają się kameralnością ujęcia, emanują też nastrojem codzienności-spokojnego bytowania przedmiotu („cichego życia”). Obecnie, mogą być odbierane jako „magiczne”, ale też nowoczesne w wyrazie. Dlatego też, do podobnych obrazów najbardziej pasowałoby określenie „magicznego realizmu”.
Dr Filip Chmielewski / Muzeum Narodowe w Krakowie