Niemal fotograficznie ujęta martwa natura, złożona głównie z metalowych przedmiotów – interesująco zaaranżowanych utensyliów, namalowana została przez współczesnego artystę włoskiego, tworzącego we Florencji Alfredo Cifariello, znanego głównie jako malarz religijny, a także portrecista. W dorobku tego malarza, świadomie nawiązującego do wielkiej tradycji malarskiej swojej ojczyzny, odnaleźć można nieliczne przedstawienia martwych natur, w większości pochodzące z lat 80-tych minionego stulecia, odznaczające się niezwykłym realizmem. Niewielki obraz Cifariella należy do zespołu prac malarskich, ofiarowanych w 1987 roku przez artystów toskańskich dla kilku polskich muzeów, w tym-krakowskiego Muzeum Narodowego.
Martwa natura z metalowymi przedmiotami codziennego użytku, ukazanymi z góry – z pozycji widza lub artysty – zresztą nieco zaskakującymi w swym doborze, utrzymana jest w konwencji malarstwa hiperrealistycznego, bliskiej sztuce fotografii, rozwijającej się jako odrębny nurt, w latach 70 i 80-tych XX wieku. Wiernie oddanym przedmiotom, jakby „przypadkowo” zestawionym, towarzyszy jeszcze uschnięta roślina, zapewne kwiat tkwiący w przewróconym, połyskliwym naczyniu. Oddziaływanie tej bezpretensjonalnej, kameralnej kompozycji, potęguje dodatkowo koloryt obrazu, w którym dominują tonacje chłodne i świetliste, niemniej bardzo wyrafinowane.
Dr Filip Chmielewski / Muzeum Narodowe w Krakowie