filie

Wystawa "Skansenowskie impresje V"

12 grudnia 2013 r – 17 lutego 2014 r.

Wystawa prac poplenerowych studentów kierunku "Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych"

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wystawa "Górny Spisz na mapach węgierskich i wiedeńskich w czasie polskiego zastawu"
2 października – 27 listopada 2013
Wystawa ze zbiorów muzeów w Koszycach, Kieżmarku, Dolnym Kubinie, Preszowie i Starej Lubowli.

Wystawa "Śladami Świętych Świerada, Urbana i Justa".
24 czerwca – 6 października 2013 r.

Wystawa fotograficzna ukazująca miejsca na Pogórzu i terenie historycznej Sądecczyzny, związane według tradycji z postaciami świętych:  Świeradem, Urbanem i Justem, zrealizowana została w związku z konferencją naukową pn. Cyrylometodejski komponent kultury chrześcijańskiej Słowian w regionie karpackim. Historia, tradycje, odwołania  (z okazji roku św. św. Cyryla i Metodego, ogłoszonego przez UNESCO w 1050 rocznicę rozpoczęcia Misji Wielkomorawskiej).  Fotografie P. Droździka przypominają kościoły w Tropiu i na Wzgórzu św. Justa oraz małą kapliczkę w okolicach Iwkowej – miejsca przez wieki otoczone kultem i magiczną aurą.
 

Wystawa "Love"
30 sierpnia do 30 września 2013 r. 
w galerii ratuszowej Miasteczka Galicyjskiego 

 
Wystawa jest wynikiem międzynarodowego projektu arteterapeutycznego, łączącego środowisko akademickie ze środowiskiem osób niepełnosprawnych, organizowanego przez Koło Artystyczno-Naukowe "Piekarnia" (PWSZ Nowy Sącz), Wydział Sztuki Uniwersytetu Konstantyna Filozofa w Nitrze z udziałem podopiecznych Warsztatów Terapii Zajęciowej "Mada" 
w Nowym Sączu

Wystawa "Skarby Małopolski"

18 maja – 25 sierpnia 2013 r. 

Wystawa prac fotograficznych uczestników konkursu "Skarby Małopolski – Zatrzymany w kadrze świat… który odchodzi"

 zorganizowana w ramach XV Dni Dziedzictwa Kulturowego. 

Wystawa „Historyczne kolonie i osiedla robotnicze w Sosnowcu”
do 9 sierpnia 2013 r.

Dwór z Łososiny Górnej

W związku z intensywnym rozwojem przemysłu w II połowie XIX w. Sosnowiec stał się dużym skupiskiem robotniczym. Mieszkańcy z  południowych rubieży zaboru rosyjskiego przybywali tu w poszukiwaniu pracy i lepszego losu. Po rozpoczęciu wojny celnej między Rosją a  Niemcami w 1877 r. stał się atrakcyjnym miejscem dla prowadzenia działalności gospodarczej. Przybywało więc nowych fabryk, a co za tym idzie także miejsc pracy. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania swoich zakładów, właściciele budowali kolonie i osiedla patronackie dla pracowników. Na terenie miasta istnieje do dzisiaj blisko 50 tego typu kompleksów zachowanych w różnym stopniu. Wielkość założenia i  troska o estetykę obiektów je tworzących była zróżnicowana. Najmniejsza kolonia, przy fabryce lin i drutu Adolfa Deichsela przy ul. Niweckiej, liczy zaledwie 4 domy. Największe osiedla – np. Walcownia przy ulicach Niweckiej i M. Maliny, osiedle przy dawnej hucie "Katarzyna", przy ul. Staszica, czy to w Ostrowach Górniczych – obejmują kilkadziesiąt budynków mieszkalnych i socjalnych. W większości były to skupiska wielorodzinnych domów robotniczych – zwykłe "sypialnie". Zaledwie w  kilku przypadkach istniało zaplecze socjalne i  kulturalne, gdzie mieszkańcy mieli możliwość skorzystania z porady lekarskiej, wysłuchania koncertu, czy wypożyczenia  książek.


Wystawa "Trójkąt Trzech Cesarzy na dawnej widokówce"
maj – czerwiec 2013 r.

Wystawa przygotowana przez Muzeum w Sosnowcu w ramach projektu edukacyjnego „Od Trójkąta Trzech Cesarzy do Schengen”. Prezentowane reprodukcje archiwalnych pocztówek (od końca XIX w. do 1940 r.), pochodzących ze zbiorów Działu Historii i Kultury Miasta Muzeum w Sosnowcu oraz ze zbiorów prywatnych kolekcjonerów. Na podstawie pocztówek wystawa pozwala w ciekawy i przystępny sposób poznać historyczne miejsce nazywane Drei Kaiser Ecke (Trójkąt Trzech Cesarzy), gdzie graniczyły ze sobą trzy państwa zaborcze: Austria (Jęzor – obecnie Sosnowiec), Prusy (Mysłowice) i Rosja (Niwka, Modrzejów – obecnie Sosnowiec). Trójkąt Trzech Cesarzy leży tam, gdzie rzeki Biała i Czarna Przemsza łączą swoje nurty i jako Przemsza płyną do Wisły. 
 

Wystawa "Anna Miszalska-Gąsienica, Jerzy Miszalski – malarstwo. Architektura cerkiewna w krajobrazach Polski południowo-wschodniej"
22 marca – 12 maja 2013 r. 
Anna Miszalska-Gąsienica  jest absolwentką warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1986), gdzie studiowała w pracowniach prof. Ludwika Maciąga, Stefana Gierowskiego, Romana Artymowskiego i Wiesława Kruczkowskiego.  Ma w swoim dorobku obrazy olejne (pejzaże, kwiaty, portrety), a także cykle gwaszy i pasteli prezentowane na 15 wystawach zbiorowych i 65 pokazach indywidualnych w kraju, jak również za granicą: we Francji, Kanadzie, Norwegii, Szwajcarii i Szwecji. 
Jerzy Miszalski jest z wykształcenia geodetą, kartografem, doktorem nauk geograficznych. Ukończył Oficerską Szkołę Topografów w Petersburgu, Politechnikę Warszawską ,  Uniwersytet Poznański oraz Wojskową Akademię Techniczną. Jest autorem lub współautorem ponad 150 publikacji w dziedzinie geografii, teledetekcji i ochrony zabytków, prowadził ponadto wielokierunkową działalność w kilku towarzystwach naukowych. W kręgu zainteresowań autora jest zarówno krajobraz przyrodniczy, jak i kulturowy. Obrazy dokumentują często ginące już obiekty, takie jak wiatraki, młyny wodne i inne zabytki drewnianej architektury polskiej wsi. Ulubionym tematem są zabytki architektury sakralnej i obronnej, zwłaszcza zamki i ich ruiny. 


Wystawa "W pełni zaradni"
Galeria ratuszowa w Miasteczku Galicyjskim
25 stycznia – 10 marca 2013r.
Prezentuje wybrane dzieła artystów zrzeszonych w Stowarzyszeniu „NASZA GALERIA” – ogólnopolskiej galerii twórców niepełnosprawnych z siedzibą w Łodzi. Autorzy prac skutkiem zdarzeń losowych znaleźli się w tej grupie osób, ale nie przestali być sprawnymi artystami. Chcą swoimi dokonaniami artystycznymi, umiejętnościami i talentami stworzyć standardy postrzegania siebie, jako pełnoprawnych i pełnosprawnych obywateli naszego społeczeństwa.  Sztuka bowiem nie rozgranicza pojęć sprawności i niepełnosprawności, prowadząc m.in. do integracji społecznej i dając im możliwość uzyskania pewnej niezależności ekonomicznej.


 Wystawa "Skansenowskie impresje 4" 
13 grudnia 2012 – 10 lutego 2013

Wystawa pt. „Skansenowskie impresje 4” to cykliczna ekspozycja prac poplenerowych studentów kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych w Instytucie Pedagogicznym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu. Od czterech lat prace powstają w Sądeckim Parku Etnograficznym, w lipcu, kiedy organizowany jest plener artystyczny dla młodzieży tworzącej pod okiem wykładowców nowosądeckiej uczelni. Plonem są obrazy malarskie i graficzne oraz rysunki i fotografie. W Sądeckim Parku Etnograficznym odbyło się kilka plenerów artystycznych z udziałem różnych grup twórców zróżnicowanych ze względu na wykształcenie i wiek. Uroki tego oddziału dokumentowali artyści profesjonalni, uczniowie szkół artystycznych, amatorzy, dzieci i młodzież. Nowosądecki skansen od kilku lat jest udostępniany studentom na tego rodzaju działania plastyczne w ramach współpracy z PWSZ